Weten wat data voor je ontwerp kan doen?Workshop Parametrisch Otwerpen
Meld je nu aan voor een van onze de kennissessiesKlik hier voor de events
Workshops en interactieve sessiesVoor én met deelnemers!

Innovatie prijsvraag 10 jaar Pioneering

Datum bericht: 13 februari 2018

Pioneering bestaat 10 jaar in 2018. Met elkaar werken we al 10 jaar lang aan innovatie en vernieuwing in de bouw. Om dit extra luister bij te zetten, schrijft Pioneering dit jaar een prijsvraag waarmee we een boost willen geven aan innovatie in de bouwsector. Op dit moment zijn we druk bezig om die prijsvraag vorm te geven. De prijsvraag wordt op 23 april gepubliceerd. Op 17 mei is er een inspiratiesessie. En op 5 juli maken we tijdens het lustrumevent de winnaar bekend.

Voor een goede voorbereiding gingen de chefs van de werkplaats Innovatieve Processen Claasje Reijers en Geesje Philippi, in gesprek met Gerdi Berkers. Zij is adviseur bedrijfsvoering en projectleider innovatie bij Mitros, een woningcorporatie in Utrecht. Zij coördineerde de twee prijsvragen die Mitros uitschreef om de tevredenheid van haar huurders tot grote hoogtes te brengen. Mitros had in 2016 een prijsvraag rondom de renovatie van badkamers in één dag en op dit moment loopt de 100% GZNDwonen Challenge
 
Wat zijn de 5 belangrijkste tips die Gerdi ons mee gaf?
 
1. Zorg voor een heldere vraag
“Kill your darlings”, dat is misschien wel wat het meest geldt bij het opzetten van een prijsvraag. Zorg dat je uitkomt bij een heldere vraagstelling, die toch ruimte openlaat voor creativiteit en nieuwe oplossingen. Dat is niet makkelijk en het vraagt vooral veel tijd!
 
2. Business opportunity is minstens zo boeiend als een geldprijs
Als je een prijsvraag uitschrijft, dan ben je natuurlijk op zoek naar mensen die een antwoord op die vraag bieden. De ervaring van Mitros is dat het bieden van een kans op werk (en dus een echte opdrachtgever achter de vraag), zorgt voor kwalitatief goede inschrijvers.
 
De heldere vraag en de business opportunity zijn natuurlijk sterk aan elkaar gekoppeld. Pioneering is daarom nu hard op zoek naar opdrachtgevers die hun vraagstuk aan de prijsvraag van Pioneering willen koppelen!
 
3. Betrek je achterban!
Je wilt niet alleen van opdrachtgevers weten welk vraagstuk zij hebben. Je wilt ook van mogelijke inschrijvers weten wat voor hen echt iets is om hun tanden in vast te bijten. In het geval van de badkamerchallenge zag Mitros (als opdrachtgever) dat daar veel winst te behalen was, maar juist ook hun opdrachtnemers ervoeren dagelijks dat een renovatie voor henzelf én voor huurders veel prettiger kon verlopen.
 
Dus Pioneers, laat ons eens weten: wat zie jij nou in je dagelijkse praktijk, waar jij heel graag een oplossing voor wilt zien?
 
4. Zorg voor cross-overs met andere sectoren en/of doelgroepen
“Als je doet wat je altijd al deed, dan krijg je wat je altijd al kreeg”. En dus is het heel inspirerend om in je prijsvraag te zoeken naar cross-overs met andere sectoren en doelgroepen. Dan krijg je oplossingen die je niet logischerwijs van tevoren had kunnen bedenken. Ter inspiratie: je kent vast wel het voorbeeld van Thomas Rau, die een achtbaan-engineer vroeg om een constructie voor een dak te ontwerpen.
 
Voor de Pioneering-prijsvraag worden cross-overs met andere sectoren een criterium waaraan de inzendingen moeten voldoen.
 
5. Organiseer een werksessie waarbij je informatie deelt, ontmoeting faciliteert en vragen kunt stellen.
Mitros was op zoek naar creatieve oplossingen en samenwerkingsverbanden. Door een werksessie te organiseren tijdens de prijsvraagperiode gunde Mitros inschrijvers de mogelijkheid om elkaar te leren kennen, vragen te stellen en extra informatie te krijgen van de opdrachtgever.
 
Pioneering organiseert op 17 mei 2018 zo’n inspiratiesessie. Schrijf de datum alvast in je agenda. Meer informatie over de prijsvraag volgt uiteraard snel!
 

Home > Bibliotheek > Nieuws > Innovatie prijsvraag 10 jaar Pioneering