Meld je nu aan voor een van onze de kennissessiesKennis delen en inspireren
Workshops en interactieve sessiesVoor én met deelnemers!

Lean: iets meer dan alleen stickertjes plakken!

Datum bericht: 24 april 2018

Hoe bewaak je jouw planning en hoe zorg je ervoor dat je de uitgaven in de hand houdt? Hoe maak je van jouw onderaannemers geschikte ketenpartners? Hoe krijg je een projectteam gefocust en gemotiveerd? Dit zijn vragen waarin we met de nieuwe Pioneering 'Leergang LEAN', met 16 deelnemers van verschilden bedrijven, aan de slag zijn gegaan. Lean op zich slechts een filosofie die nogal lastig in praktijk te brengen valt. Echter als je Lean ziet als versterking van je projectmanagement dan gaat het een stuk beter.

Het verbeteren van projectresultaat is niet gemakkelijk, vooral nu de bouw weer aantrekt. Door de huidige drukte neemt de kans op verspillingen toe, waardoor de opbrengst op projecten achterblijft. Plannen om te verbeteren krijgen onvoldoende aandacht. Een van de bedrijven die hier meer op in wil zetten is Loohuis Installatietechnieken. Bennie Jansen, vestigingsleider in Hardenberg, is met twee collega’s van andere vestigingen aangehaakt in deze eerste leergang. “Wij zijn nog in de beginfase met lean en hebben al wel een start gemaakt om binnen het bedrijf met meerdere innovatiegroepen op regelmatige basis bij elkaar te komen om processen te optimaliseren. Ik ben de leergang LEAN gaan volgen om mijzelf te verbeteren in het aansturen van de vestiging waar ik werkzaam ben. Het helpt in de persoonlijke ontwikkeling en om eens met een frisse blik kijken naar welke mogelijkheden je hebt binnen je bedrijf met de tools die je aangereikt krijgt tijdens de leergang,” zegt Bennie Jansen.

Tijdens de leergang delen Pioneering deelnemers die al volop met LEAN aan de slag zijn, hun ervaringen met de startende deelnemers. Toen Pioneering aan Dura Vermeer vroeg of ze mee wilden werken werd er gelijk enthousiast gereageerd. Adjunct-directeur Marieke Mentink: “Fijn dat Pioneering dit initiatief neemt, ieder bedrijf zou Lean moeten kennen! Zelf vind ik dat de hele bouwwereld de klant centraler kan en moet stellen. Hoe mooi zou het zijn als de bouwwereld in Twente over 10 jaar opeens een heel ander imago heeft.” 

KLantwaarde

Binnen Dura Vermeer is en blijft de klantwaarde door Leanstijgen. “Dit komt doordat we de klanttevredenheid meten en visueel zichtbaar maken binnen de horizontale teams. Verder wordt er tijdens ieder wekelijks stroomoverleg stilgestaan bij de klanttevredenheid. Iedereen binnen het team krijgt dan te horen hoe het contact met de klant verloopt en wat zijn of haar ervaring met ons is. Denk hierbij aan positieve en negatieve ervaringen die de klant tijdens de ‘klantreis’ met ons 1-op-1 deelt maar ook de formele opleverpunten worden als team bekeken en van geleerd. Het mooie van deze acties is dat wij merken dat de klantwaarde steeds meer bij iedereen in het DNA komt te zitten,” aldus Marieke Mentink. “Wij zijn ervan overtuigd dat de klantwaarde zonder Lean nooit zo breed werd gedragen als nu. Door als team samen te focussen op de klantwaarde kun je betere kwaliteit leveren. Niet alleen kwaliteit in de eindproducten, maar ook in de processen. Als je vroegtijdig weet wat de klant wilt en hier je proces als team gezamenlijk op in te richten, kun je flexibel EN voorspelbaar zijn. Dit vinden wij dus een erg mooie vooruitgang!”


Ook Bennie Jansen ziet de toegevoegde waarde van Lean aan de proceskant. “Ik hoop met deze cursus te leren hoe ik onze processen kan verbeteren. Iets wat me duidelijk is geworden, is het belang om verspilling uit het proces te krijgen. Ik weet dat dit een continu proces is. Door de collega’s hierin in te betrekken krijgt het ook meer draagvlaak binnen onze vestiging. Ik merk dat het delen van ervaringen met elkaar veel toevoegt aan de wijze hoe ik mijn functie uit kan voeren. Wij zijn nu een goed eind op weg met de cursus en het heeft toch al een aantal dingen bij mij op scherp gezet. Zoals het bewust worden van waardestroom binnen het bedrijf en wat eenieder daar aan toe kan voegen.

Vertrouwen

Het belang van het meenemen van iedereen in het Lean proces is belangrijk. Doordat Lean te werken, zowel binnen de organisatie als daarbuiten, moet je vertrouwen geven aan de mensen die het daadwerkelijke werk verrichten. Wie weet nou beter hoeveel tijd iets kost en wat mogelijke risico’s zijn dan degene die het werk zelf verricht? “In plaats van dat wij zeggen van dan en dan heb jij tijd om je werk te verrichten gaan wij nu samen met alle partijen in de voorfase de planning maken. Hierbij is het erg belangrijk dat je vertrouwen geeft aan de partijen. Nu merken wij tijdens deze planningssessies dat de partijen zelf onderling overleggen hoe hun werkzaamheden het best op elkaar kunnen aansluiten of synchroon kunnen lopen. Zij zouden anders nooit met elkaar in gesprek zijn gekomen, dus erg mooi om te zien,” vult Marieke Mentink aan. “Veel bedrijven denken vaak dat als ze gebruik maken van bepaalde Lean-tools dat ze meteen Lean zijn, naar mijn idee zijn dit alleen hulpmiddelen maar is het juist belangrijk om aandacht te besteden aan de Lean-cultuur.”

Op 26 april ontvangen de eerste deelnemers aan de leergang Lean hun certificaat. Na acht ochtenden Pioneeren met elkaar zijn er mooie stappen gezet om Oost Nederland ‘meer Lean’ te laten werken. “Deze cursus heeft mij op een positieve manier verrast en hier hebben ook zeker de sprekers die zijn uitgenodigd aan meegedragen. Het was heel waardevol om een kijkje te kunnen nemen in de keuken van een ander. Dat is altijd goed. Dat bepaalde problemen niet alleen spelen binnen de installatiebranche maar ook binnen andere branches van de bouw is “goed” om te horen. Zo kunnen we met en van elkaar leren,” sluit Bennie Jansen af.


In het najaar staat de volgende leergang Lean gepland. Meer hierover volgt medio juni op deze website.

 

Home > Bibliotheek > Nieuws > Lean: iets meer dan alleen stickertjes plakken!