Laat je inspireren bij het Pioneering Café!Zien we jou ook op 7 september?
Alles weten over het verduurzamen van sociale huurwoningen?Kom 21 september naar de kennissessie
Meld je nu aan voor een van onze de kennissessiesKennisdelen en inpireren!
Workshops en interactieve sessiesVoor én met deelnemers!

Huidige tekort aan heipalen: Praktijkvoorbeeld hoe de bouwsector marktkansen onbenut laat?

De bouwsector trekt weer aan, door de drukke orderportefeuille verdwijnt de trigger om te innoveren en nieuwe marktkansen te benutten weer naar de achtergrond. Dit, terwijl nieuwe trends en technologische ontwikkelingen juist nu uitgelezen kansen bieden. Kansen om nu en in de toekomst uit de prijsconcurrentie te blijven en een onderscheidende marktpositie op te bouwen.

Het nieuwsbericht van 20 juli 2017 “Vertragingen in de bouw door te kort aan heipalen” laat symptomen en consequenties van het kort cyclisch handelen in de bouwsector zien. In de recessie zijn de nodige heipaalfabrikanten omgevallen en nu de bouw aantrekt is er een nijpend tekort aan heipalen. Waarom er is niet een marktpartij voortijdig op dit gat in de markt ingesprongen? Was deze groeiende marktvraag en beperkte marktaanbod vorig jaar al niet te voorspellen?

Eén van de heilpaalfabrikanten gaf over de huidige marktsituatie aan: “Wij hoeven ons niet af te vragen waar wij nu het werk vandaan moeten halen”. Is dit de kern waarom de bouw nu vooral reactief werkt aan de korte termijn zonder een duidelijke visie voor de toekomst?

Of komt dit door de mindset dat nieuwe marktkansen en innovaties te risicovol zijn en niet direct wat opleveren?    

Denk verder vooruit dan 1 jaar en breng focus aan waar je als bedrijf voor staat

De opbrengsten van innoveren en nieuwe business ontwikkelen worden in de bouw, en in andere sectoren, steeds onzekerder. Door nieuwe technologieën veranderen de klantbehoeften in snel tempo. Dit stelt jonge honden met beperkte financiële middelen in staat bestaande markten open te breken.Hoe ga je daarmee om en speel je hierop in? Lange kostbare businessplannen en uitgebreide marktanalyses zijn hierop niet meer het antwoord.

De basis om succesvol op kansen in te spelen begint met verder vooruitkijken dan 1 jaar en het hard maken van je ambitie. Waar wil je als bedrijf over 2 jaar staan? Welke ambitie heb je? Hoe ziet je ideale eindklant uit? Met welk aanbod maak je het onderscheid? Kortom hoe ben je de concurrentie te slim af?

Om deze vragen goed te beantwoorden is focus het sleutelwoord. Het strategiemodel van Treacy & Wiersema is één van de praktisch hulpmiddelen om de koers voor je gewenste marktpositie te bepalen.

Zij gaan uit van 3 richtingen:                                                           

1) Ga je voor de laagste kostprijs door een super efficiënte interne bedrijfsvoering.              

2) Jaag je de markt en keten aan door het ontwikkelen en toepassen van de nieuwste innovaties    

3) Of zet je maximaal in op het ontzorgen van de klant door totaal service-oplossingen.

Deze 3 richtingen zijn de basis om je bedrijf gezond te houden. Maar dwing jezelf op één van deze drie te focussen. Dat brengt structuur en doelgerichtheid om op de juiste marktkansen en ontwikkelingen in te zetten.

Hoe pak je dit vervolgens aan in de praktijk?                                                               

Wanneer de focus en stip op de twee jaar horizon is gezet, gaat het om de praktische vertaalslag in de praktijk. Succesvol marktkansen benutten is gewoon doen. Met de voeten in de klei! Snel leren door met je potentiële klanten in gesprek in te gaan.

Staar je niet te blind op een bepaald idee, concept of marktkans en ga met een open houding de markt in. Benader iedere kans als start van een nieuw bedrijf. Dit betekent denken en handelen vanuit minimale middelen en volledig focussen op de klantbehoefte en het marktpotentieel. Waarbij je weet dat één van de tien de goede ideeën commercieel succesvol zullen zijn. Dit succes komt door een uitgebalanceerd team, snelheid en aanpassingsvermogen.

 

Geef daarom nieuwe innovaties, ideeën en marktkansen een centrale plek in je organisatie. Bijvoorbeeld door van een fysieke ruimte een innovatie- of ideeënlab te maken. Stimuleer daar medewerkers ideeën en kansen aan te brengen.Hoofdmotto: Waarom kan het niet anders? En welke kansen en technologieën zie je voorbijkomen waar we wat mee moeten?

Egbert Rinsma, eigenaar van Wordlenig

 
 

Home