Ondersteboven Bekeken zet de gevestigde orde op de kopMeld je nu aan voor de tweede cursus!
Meld je nu aan voor een van onze de kennissessiesKlik hier voor de events
Workshops en interactieve sessiesVoor én met deelnemers!

Home > Projecten > Inn2GWW > ASPARI

ASPARI

Virtuele wegenbouwplaats ASPARI 

ASPARi ("Asfalt Sector Professionalisering, Research & Innovatie") is een netwerk van organisaties die met elkaar samenwerken ter versterking van de professionaliteit in Asfaltwegenbouw. Om dit onderzoek uit te kunnen voeren zijn er op een aantal plaatsen in Twente, met medewerking van de Gemeente Enschede en Hengelo,  technologiegebruik op de bouwplaats en tijdens bouwvergaderingen bestudeerd. Er zijn visualisaties en simulaties ontwikkeld en deze zijn toegepast op een aantal plotprojecten. 

Door samen met uitvoerders, projectmanagers, en toezichthouders een Virtuele Bouwplaats voor rioleringsprojecten te ontwikkelen en te testen komt een tool tot stand die, in tegenstelling tot veel bestaande tools, bruikbaar is voor planning en uitvoering van werkzaamheden in de praktijk 

In 2013 is in Enschede een pilot gedaan met self-healing asfalt, waarbij staalwol in het asfalt wordt gemengd. Ne een aantal jaren kunnen die staalvezels met een inductiebron van binnenuit worden opgewarmd. Het elektrische veld van de bron laat de staalvezels gloeien. Door met een inductieapparaat over het wegdek te rijden kan dan de verouderde asfaltdeklaag  verjongd worden. De haarscheurtjes vloeien weer dicht en eventuele onthechtingen met het mineraal in het asfalt worden hersteld. De normale levensduur van een ZOAB-laag is circa zes jaar. Bij een laag self-healing asfalt wordt naar verwachting de levensduur tussen de 50% en 100% verlengd, waarbij het asfalt tussentijds drie keer moet worden behandeld. 

Met financiering van Pioneering loopt wordt er op de UT gewerkt aan een virtuele bouwplaats voor wegenbouw. 

Het komende jaar zullen de praktijkonderzoeken en de ontwikkeling van de virtuele bouwplaats verder doorgezet worden. De speerpunten zijn hoe we de monitoring data als real time aan de asfaltploeg kunnen presenteren en opstellen van goede wals strategieën. Daarnaast zal een plan voor een meetrobot uitgewerkt worden, en wordt een onderwijslijn voor MBO en HBO uitgewerkt.  

Aan het onderzoek wordt vooral gewerkt door medewerkers van de UT, bezig met hun afstudeeropdracht.  

Home > Projecten > Inn2GWW > ASPARI